MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 305666 příspěvků |7469 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 59 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa 10 - 11, 12 - 1 | Diskusní téma 26.5.2020 02:04  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zodpovězené téma 

ZAPOJENÍ ZAPALOVÁNÍ FJ 250


 Zdravím zase :-), zapojil jsem dle schema elektroinstalaci, ale při seřizování předstihu mám stále proud na kladívkách, zkušební žárovka(na kladívku a na kostře) nesvítí jen když kontakty sepnou, ale svítí stále.
Díky za rady !    [grif]   22.02.2020     Přidat odpověď  
Odpověď  Vysvětlení dostačující, ale nesmí jej číst nikdo, kdo trochu rozumí
elektrice.
Zapalování využívá jevu zvaného elektromagnetické indukce, takže cívka je
vlastně transformátor napětí. Vlastností cívky, jakožto vinutí stočeného do
spirály je, že cívka se brání změně proudu (právě tím jevem zvaným
elektromagnetická indukce). Znalci znají poučku, kdy cívka je jako dívka:
nejdřív napětí, pak proud. Takže k indukování napětí je třeba změna proudu v
cívce. Čím větší a rychlejší změna, tím větší naindukované napětí.
Ta potřebná změna může nastat při sepnutí kladívka, nebo při odpojení
kladívka. Jenže. Jelikož se cívka brání změně proudu tak při sepnutí
kladívka proud do cívky nabíhá pomalu a tak dojde jen k malé
elektromagnetické indukci a cívka naindukuje napětí malé. Naopak pokud
kladívko rozepne obvod ve kterém teče velký proud, dojde k velké skokové
změně a cívka naindukuje napětí veliké. Z toho plyn, že je žádoucí, aby
kladívko zůstalo sepnuté co možná nejdelší dobu a proud tekoucí do cívky
stihl naběhnout na co možná největší hodnotu než bude přerušen rozpojením
kladívka.
Odtrh kladívka je jen mechanická záležitost, kdy je třeba zabezpečit
dostatečné mechanické rozepnutí kladívka pro přerušení el. proudu, kdy
vlivem opět elektromagnetické indukce dojde ke zvýšení napětí mezi kontakty,
které způsobí elektrický oblouk mezi kontakty jenž je nutno přerušit a
naopak musí trvat jen krátkou dobu, aby kladívko mohlo být co nejdéle
sepnuto. K zamezení vzniku oblouku mezi kontakty přerušovače slouží
paralelně vložený kondenzátor, který se chová přesně opačně jako cívka.

Osobně seřizuji akumulátorová zapalování prostě tak, že vyšroubuji svíčku,
zapnu zapalování a otáčím klikou do okamžiku kdy jiskra dá jiskru. A ta musí
být přesně v místě tomu určeném.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  02.03.2020
Odpověď  takysportkar - díky    [grif]   28.02.2020
Odpověď  grif, zapalovani vyuziva jevu ktery je v elektrotechnice negativni.
V jakemkoliv el. obvodu pri jeho vypinani vznika v momentu vypnuti kratkodobe prepeti. Normalne je to absolutne negativni jev ktery se ruznymi resenimi potlacuje. V pripade zapalovni se ale naopak vyuziva a jeste zesiluje indukcni civkou.
Pro tebe to znamena tohle. Kontakty prerusovace musi byt co nejdelsi dobu sepnute a rozepnout se musi az v okamzik "predstihu". Ty v uvodu, pri tvem zpusobu serizovani na zarovku, pises ze ti zarovka sviti porad a to spatne. Zarovka se musi rozsvitit jen v momentu predstihu (rozpojeni kladivek) a po celou dalsi dobu otaceni klikovky musi byt zarovka zhasnuta (kladivka sepnuta). Pro laiky, v tuto dobu se obvod "nabiji" aby se ve spravny okamzik rozpojil a udelal potrebnou jiskru.
Serizovani "na zarovku" funguje spolehlive jenom kdyz mas v absolutnim poradku cely zbytek el. soustavy motocyklu (hlavne dobijeci relatko). Proto je lepsi serizovani delat pri odpojene baterce (vyndas pojistku) a odpojis ze svoky 1 na dynamu drat k inducce. Do obvodu kladivko-kostra zapojis externi zdroj, treba pipak, a seridis tak ze po projiti pistu horni uvrati se kontakty kladivek spoji (pipak bzuci) a jsou spojene (pipak porad bzuciiiii) celou dobu otaceni klikovky az do doby spravneho predstihu. V ten okamzik se kontakty kladivka rozpoji (bzucak prestane otravne vrcet) a ty mas nastaveno. Perak je 4,8-5,2mm pred HU.    [takysportkar]   26.02.2020
Odpověď  Díky všem    [grif]   22.02.2020
Odpověď  Jo, takže jak to má uvedeno Dočkal - žárovka jedním vodičem na kladívku a druhým na kostře(tělu dynama) při zapnutém zapalování.
To je ale tedy v pohodě, žárovka svítí jen pokud jsou kontakty rozevřené, jakmile dojde k sepnutí/kontaktu tak proud přes svorku 1(nebo 1A a 1B u dvouválce) je sveden na kostru a tím je přemostěn obvod žárovky proto přestane svítit. Problém by byl kdyby to svítilo i při vypnutém klíčku.    [Martin Štindl]   22.02.2020
Odpověď  Zřejmě se na rozeplé kladívko přenáší proud kabelem na svorce 1, který vede do spínačky, přes ochranný odpor a zapalovací cívku na plus. Zkusil bych odpojit kabel ze svorky 1 na dynamu. Po seřízení předstihu opět zapojit. Hodně štěstí.    [Jirka123] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  22.02.2020
Odpověď  Dík za reakci, mám ji zapojenou dle x návodů při seřizování předstihu tzn. jeden kontakt na kladívku druhý na těle dynama.    [grif]   22.02.2020
Odpověď  A jakým způsobem je zapojena ta žárovka pro seřizování předstihu - jde to buď zapojením baterie a žárovky vně(svorka na kontakt 1 + kontrolní žárovka + akumulátor + kostra moto) anebo s zapojenou baterií v motorce(svorka 51 regulátoru + kontrolní žárovka + kontakt 1).    [Martin Štindl]   22.02.2020
 Přidat odpověď   (8) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006