MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 304828 příspěvků |7425 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 83 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexBicykly a jiné bezmotorové str | Diskusní téma 2.4.2020 15:18  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zobrazit fotografiiZodpovězené téma 

Zadní nába & talíř


 Ahoj pánové mám dvě otázky jedna sehnal jsem záchyt reakce zadní brzdy F & S je úplně jiný než se standartně vyskytují, já bych řekl, že jde jedno z prvních provedení které tato továrna vyráběla? Je to tak? Máte někdo takovou celou zadní nábu nebo její části?

A další otázka mám talíř ESKA , který je výrazně větší než běžné velikosti viz fotka, k čemu se tak velký talíř používal Takový převod je dobrý tak akorát na rovinu na kopce to asi moc nebude?    [Mirek]   17.02.2011     Přidat odpověď  
Odpověď  mirekku-co ti reklo oznaceni tedy???    [MORGESD] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  30.06.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  posledni foto. poslu na email pokud chces-tam se to da priblizit a je to lip videt jak tady.    [MORGESD] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.06.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  foto    [MORGESD] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.06.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  dalsi foto    [MORGESD] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.06.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  neni to cisteno jeste a lepe to neumim nafotit. casem se polepsim s fotkou.    [MORGESD] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.06.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  torpedo    [MORGESD] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.06.2015
Odpověď  nebo ma teorie je spatna a uvitam i jiny nazor nebo nejaky dukaz at mam vetsi jistotu v stari kola.dekuji.    [MORGESD] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.06.2015
Odpověď  a ze by to bylo rok kolo 1903 je si myslim nesmysl. proto hadam rok 1913. a mladsi to nebude protoze by to bylo znaceno 23 rok. ale tady je jen 3 cislo a typ 09.    [MORGESD] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.06.2015
Odpověď  foto udelam az se dostanu k dilum. znaceni je 3. f-s. 09.pomlckou nahrazen znak ktery neumim sem napsat. pardon. podle torped v odkazu ktery tu je odpovida tomu stari take co koukam. je to 5valecku provedeni atd. mam to z vraku kola BSA.kolo projde renovaci ktera je neodkladna-spatny stav bohuzel. znas i starsi provedeni ktere je znacene? nebo se zacalo znacit az v roce 1913?? dik    [MORGESD] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.06.2015
Odpověď  můžeš sem hodit nějakou fotku s tím značením 1913? Moc by mě to zajímalo.    [Mirekku] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.06.2015
Odpověď  dily torpeda mam znaceni 1913. mate nekdo dily znacene rokem jeste starsi ? nebo se zacalo cislovat rok az v teto dobe? mam i torpedo vnitrek bez roku vyroby ale nevim do jakeho roku se prave neznacilo. dik.    [MORGESD] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.06.2015
Odpověď  K prvni pulce vety nemam namitky, ale orlice v krouzku urcite stale stejna neni. Rok 1929 a 30 je orlice celkem detailne prokreslena. V dalsich letech z ni zbyl prakticky pouze obrys. Je mi proto divna kombinace: na zachytu reakce obrys, na naboji samotnem jeste orlice prokreslena (celou dobu resim samozrejme variantu "v krouzku").    [Kubik] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  11.11.2013
Odpověď  orlici v kroužku používali již v roce 1929 od té doby je i na nábě stejná    [Mirekku] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  11.11.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Naboj F&S 1930: Jaky zachyt reakce? Neco tu popisuje Mirek dne 23.3.2011. Je tedy mozne, ze v roce 30 uz pouzivali na zachytu "uplne zjednodusenou" orlici a na naboji samotnem (obalu) jeste tu "mene zjednodusenou" orlici?
Nebo ma byt takovyto zachyt? Vlastni ho nekdo z vas?
Obrazek vypujcen zde: (cca v pulce stranky)
http://scheunenfun.de/f&s_sachs-historie_jahre szahlgravuren.htm    [Kubik] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.11.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Naboj F&S 1930: ma "tesnici krouzek" vypadat takto? Na pozdejsich modelech je jine provedeni, ale podle obrazku v dobovem katalogu to vypada, ze starsi modely to mely takto.    [Kubik] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.11.2013
Odpověď  no říkají kolisti že pokud je to třeba 60 ti zubový tak to zase vykompenzuješ 24 vzadu...    [turecek73Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  22.03.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  3    [velo 76] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  21.03.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  2    [velo 76] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  21.03.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  1    [velo 76] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  21.03.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ahoj.Více fotografií.Zdravim    [velo 76] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  21.03.2013
Odpověď  Na první pohled je patrné, že pastorek je neorigo, osa také, fotky nejsou nic moc kdyby jsi měl lepší bylo by to super, jestli máš jen tohle tak je zbytek v podstatě nesehnatelný a s pozdějšími torpedy to nejde kombinovat. model 1907 se pozná tak, že koš co drží válečky má 7 míst pro válečky (model 1905 má 5 válečků stejně jako pozdější), typ tedy 1907 se vyráběl ještě na konci 20. let.

Kdyby jsi měl zájem koupil bych od tebe tenhle střed do své sbírky středů Fichtel & Sachs nebo případně vyměnil měl bych např. náboj na pozdější střed Wien Berlin, který je asi největší klasikou osazovanou na kola do roku 1920 bez označí roku výroby. Jeho výhoda je v tom, že vnitřní část je plně zaměnitelná s pozdějšími torpedy.    [Mirekku] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.03.2013
Zobrazit dokumentOdpověď  Zdravim.TORPEDO Fitchel&Sachs Model 1907? ( FZK )    [velo 76Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.03.2013
Odpověď  Mirekku-páčku jen s nápisem torpedo mám na středu-rok 1943 s nápisem 50 millionen,černý. Další černý střed-rok 1943 bez nápisu 50 millionen má páčku klasickou,stejně jako střed 1940 chromový má páčku klasickou. Všechny středy jsou nové nepoužité-půdní nález.    [virotago] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  26.02.2013
Odpověď  Po letech se tu znovu objevila tato diskuse, využiju toho a zeptám se zdali má někdo na svém středu páčku, která je pod tímto textem, tedy jen snápisem torpedo a ne s dodatečným zdobením. Jede mi o to zjistit, na které středy resp ročníky se dávala, já jí zatím zachytil jen na roku 1942 nový nepoužitý střed černě lakovanou, Tedy mám jich několik všechny byly lakované a některé černěné. Navíc mám i nikdy nepoužitý střed rok 41 chrom a tam je klasická, a rok 43 černý a tam je také klasika.    [Mirekku] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  11.02.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  ještě se mi dostala do ruky tato páčka další provedení nápisu, rok použití toť otázka?    [Mirek]   06.04.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  konečně jsem nafotil i poslwdní výleček asi zatím (v této diskusi :-)) nejstarší provedení brzdového válečku 1928 mám stejný i z roku 1929, jaký byl v roce 1930 je otázkou? V roce 31 už tu fotka ukázala radiální drážky.    [Mirek]   06.04.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  ještě pro úplnost srovnání válečku 1934 a 1939    [Mirek]   23.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tak tady jsou páčky, které jsem slíbil obr vlevo nahoře : odzdola páčka s nápise F&S do roku 1927 (na novějších jsem zatím neviděl. uprostřed používaná od roku 1929 (mám ji na původním kole), používala se ve 30. letech i po válce (mám stejnou na nábě rok 1945. nahoře černěná z náby rok 43 ( nába lakována černě). obd. dole vlevo místo kulatého znaku nápis "Welt Meister" datováním si nejsem jistý, měl jsem ji na levém ložiskovém náboji z roku 1940 (kde je změna v záchytu reakce z brzdového válečku viz fotky níže). Možná to má souvislost s nápisem na nábě 1904- 1940 určitá forma reklamy a světového prvenství? V pravo je pak páčka se stejným nápisem (z internetu), nába z roku 1928, všimněte si nápisy stejné jen lisovací forma jiná. Stylově jsou ty páčky podobné F&S a Welt Meister (1928) nápis vystupuje, a ty modernější zase podobné provedení.    [Mirek]   23.03.2011
Odpověď  dobrý nápad nafotím páčky záchytu reakce co mám doma ať se tématicky diskuse srovná.    [Mirek]   22.03.2011
Odpověď  ..: Už mě ta diskuze s tebou vůbec nebaví, neustále dokazovat jakékoliv tvrzení, které se zrovna tobě nelíbí, protože máš "mnohaletou praxi" a "nikde v odborné literatuře" jsi nic nenašel. Budiž tedy naposledy k bronzům: Označení "žlutý bronz" jsi tady použil ty sám a oznamoval jsi jeho hledání a nenalezení (dodávám, že ne nedivím...), takže nevidím jediný důvod, proč bych ti měl dokazovat přesné složení tebou vymyšleného materiálu :-)) A k tomu zinku - vybral jsem, speciálně pro tebe, jeden z těch bronzů, který obsahuje jako jednu z hlavních složek zinek, např.: 423036 (jinak také nazývaný červený bronz, resp. ze skupiny červených bronzů), Sn až 6%, Pb až 6%, Zn až 6 %, mědi pochopitelně zbytek do 100, ostatní drobné přimíšeniny Sb, Mn, Ni, Al, Fe, As, P. Zdroj (v tenhle moment pro mne ten nejdostupnější) Bedřich Vrzal a kol: Strojnické tabulky, strana 1119, vydalo SNTL Praha 1971. Stačí??? Jinak lze dodat, že tento nízkolegovaný materiál se používá třeba pro ložiska obráběcích strojů, čerpadel, atp. atp. A pokud se ti ani toto nelíbí, obrať se na mého váženého prof. Ing. Buhumila Vlacha, DrSc. (pokud to ovšem ještě lze), kdysi vedoucího katedry technologie obrábění na Strojní fakultě Českého vysokého učení technického v Praze, a vyřiď mu, ať ten blbec HonzaH. vrátí školné!!! Tím s tebou končím! Vrať se ke svým "zaručeným" webovým zdrojům :-)

Ostatním se omlouvám, že tady zmiňuji svoji dávnou školu (nedělám to ani často ani kvůli jakémusi sebepozdvihu), ale to víte, v některých případech...

PS: vraťne se k nábám :-)    [HonzaH.] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  22.03.2011
Odpověď  Pro Pepu: nesprávně píšeš "Bremsmantel - ...." (brzdový límec ....". Každý )a cyklisté obzvlášť) v ČR ví, že mantel = plášť, kdežto límec = kragen (lidově - chytit někoho za krágl).
K mosaz vs. bronz jsem vyjádřil vše i s odkazy a důkazy a nemám co dodat.
Pro Mirka: Dle mne je založené téma zodpovězeno a vyčerpáno a materiálová problematika mi přijde stejně zajímavá, jako cokoli jiného (třeba hledat změny v textu na páce torpeda rok po roku). To je přece úžasné, jeké nuance výrobce prováděl a jejich časová posloupnost. O tom vintage přece je, ať jde o kola, auta, cokoli. Problém je v tom, že mnozí lidé neumí diskutovat a neunesou negaci svého názoru a pak sklouzávájí do urážek a napadání .... Tudy cesta nevede, to už není diskuse, ale flamewar ....    [..]   22.03.2011
Odpověď  Podívejte jak dlouhá část fóra je zabrána dokazování jak se pozná mosaz nebo bronz, původní myšlenka tématu úplně zapadla, a přitom dokonce i [JN] alias [J] alias [..] alias [olkyc] přispěl do tématu aniž by to asi věděl nebo vyzdvihl důležitým poznatkem k tématu a to fotkou ze 17.3. kde je vidět brzdící člen z roku 1931 zatím nejstaršího známého (prezentovaného) provedení (samozřejmně v této diskusi).    [Mirek]   22.03.2011
Odpověď  Ještě jeden postřeh, samotný výrobce se označení "mosaz" a "bronz" vyhýbá jako čert kříži a nabízí pouze "slitiny mědi" :-)

http://www.koro.cz    [Pepa]   22.03.2011
Odpověď  Uznávám, že můj tón je poněkud rýpavý, ale skutečné odpovědi jsem se zase nedočkal. V zásadě tu máme názor, že se na brzdové válce používala mosaz a nic jiného (tedy kromě oceli). Tento názor se zdá být vyvrácen tvrzením katalogu F&S z roku 1959. Má někdo nějaký další poznatek, kterým by mohl přispět?
Stran materiálů a jejich identifikace plně souhlasím s Honzou H; každý asi ví, že bronzy a mosazi jsou "žluté", ale k jejich přesnému popisu (třeba v obchodě) to nestačí a amatérské rozpoznávací metody selhávají.
A ten prospekt jsem našel až v pondělí, protože v neděli na letišti v Dubaji měli pomalé připojení :-).    [Pepa]   22.03.2011
Odpověď  Zamysli se nad svým dotazem: Ptát se, kde jsem se něco nedočetl, je trochu slaboduché: Nikde = nikde. Negativy se nedokazují, je na Tobě, abys dokázal, že existuje to, co tvrdíš: Výraz pro žlutý bronz a čím přesně je charakterizován, tedy přesným složením. Já to u mosazi napsal, teď je řada na Tobě s bronzem .. :-) ..

Tvé tvrzení o bronzu s obsahem Zn jsi nepodpořil žádným argumentem, ani webovým, které, jaks tvrdil, obsloužíš sám .. Tak proč sem nedáš důkaz o svém tvrzení, které odporuje tvrzení "Bronz je kovový materiál, slitina mědi a nějakého dalšího barevného kovu (kromě zinku, kdy se slitina nazývá mosaz)." Zdroj: https://secure.wikimedia.org/wikipedia/c s/wiki/Bronz    [..]   22.03.2011
Odpověď  ..: píšeš Pepovi: "Tvé tvrzení o žlutém bronzu je velmi podivné, protože o bronzu této barvy se nikde v odborné literatuře nepíše..." --- Prosím, mohl bys mi sdělit ve které "odborné literatuře" (samozřejmě kromě webových vyhledávačů, ty si obsloužím sám...) jsi se nedopátral po bronzu žluté barvy? Docela by mne zajímalo, co si mám nastudovat, abych se dovzdělal :-)    [HonzaH.] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  22.03.2011
Odpověď  "Milý" Pepo, Ty nejsi kverulant, jak píšeš, ale troll, protože se snažíš o vědomé a záměrné vyvolání rozvratu a pranice (jak jsi sám níže přiznal), což admin už několikrát tady odsoudil a varoval.
Tvé doložení existence brzdového válce z bronzu dobovým katalogem je to, oč jsem žádal a čemu jsem rád, jak jsem napsal ve svém předchozím příspěvku. Stejně tak jsem psal, že je zarážející a podivné, že jsi s tímto nepřišel v době rozhoření sporu, ale až teď ..
Tvé tvrzení o žlutém bronzu je velmi podivné, protože o bronzu této barvy se nikde v odborné literatuře nepíše a ani nemůže, protože Tvé tvrzení vyvrací definice žluté mosazi, ketrá je dána 35% zinku, což je materiál, který bronzy neobsahují ..    [..]   22.03.2011
Odpověď  Na páce reakce bývá nápis "oben", aby ji někdo nenamontoval obráceně. Jinak se omlouvám, že zase kverulím, ale opravdu bych rád věděl jak je to s tou mosazí a bronzem na brzdovém válci. Zdá se, že pro součinitel tření namazeného povrchu není mezi mosaz-ocel a bronz-ocel nějaký závratný rozdíl. Prošel jsem link, který dole uvedl kol. Kubik a hle, v roce 1959 se v katalogu dílů mluví o "Bremsmantel - Bronzebelagt" (brzdový límec obložený bronzem), nikoli tedy "Messingbelagt" pro mosaz.... viz link. Chápu, že ve válečném období byl barevných kovů nedostatek, tedy se obložení dělalo ocelové, ale jinak? Taky už jsem koupil bronz na ložiska (tuším CuSn8 přímo od výrobce) který byl daleko žlutší než všechny mosazi, které jsem měl doma.... Takže asi potřebujeme nějaký další názor do pranice.

http://scheunenfun.de/ima ges/naben_infomaterial/pd f/torpedo-freilauf-liste- 1959.pdf    [Pepa]   21.03.2011
Odpověď  Naštěstí jezdím Mirku jen na srazy plné pohodářů. Na včerejším v Jistebnici se klidně proháněly ukrajiy a socialistické skládačky mezi prvoválečnými skvosty a nikdo to něřešil.    [Kutil]   20.03.2011
Odpověď  Nedivil bych se, kdyby to vzal nějaký cvok kvůli těm nezřetelným údajům na dolní páce ..
Co by to mohlo být? Buď nějaké číslo formy, či snad špatně vyražený nápis OBEN (NAHOŘE)?    [..]   20.03.2011
Odpověď  http://aukro.cz/stare-dil i-na-kola-znacane-torpedo -i1516674495.html    [Koki]   20.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  reklama torpedo 5    [chorche] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  reklama torpedo 4    [chorche] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  reklama torpedo 3    [chorche] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  reklama torpedo 2    [chorche] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  nasiel som na nete niekolko dobovych plagatikov, mozno niekomu pomozu    [chorche] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.03.2011
Odpověď  Pánové, doporučuji vaší pozornosti aukci 220752548465 na e-bay.de, v tomto časopise je (pokud mě paměť neklame) solidní, několikastránkový článek o historii Torpéd.

Jinak by mě taky zajímalo, jak se pozná bronz od mosazi pouhým pohledem, nemám ještě 35 let praxe v oboru.    [Pepa]   19.03.2011
Odpověď  Kutile tvá obava je opodstatněná, vždycky najdeš na srazu řadu lidí, kteří budou mít potřebu ti dokazovat, že díly na tvém kole nejsou originální, asi proto aby ukázali jak věci rozumí, člověk, který se ve věci opravdu vyzná okamžitě pozná jestli je daný díl původní a nebo na daný stroj nepatří, ale takový člověk se s tebou začne bavit a mezi čtyřma očima ti řekne, že dle jeho zkušenosti, kterou doplní třeba nějakým pramenem, je tento díl jiný než má být, ale rozhodně tam nebude nahlas pronášet "tohle kolo není originál podívejte, tato barva tam nikdy nebyla atd..." jen aby tě shazoval před ostatními, vše je také o sociální schopnosti komunikovat.

Stačí, aby ses na tom srazu prošel a poslouchal ty lidi a budeš koukat, co někteří dokážou.

Tohle téma má za cíl seznámit a rozšířit znalosti o změnách na nábě Torpedo Sachs, to jak si prezentované informace kdo přebere a využije je jen na něm.    [Mirek]   18.03.2011
Odpověď  Já jen doufám,že zanedlouho se nebudou nějací šťouralové na veteránském sraze vrtat v mém kole a hledat původní oranžové duše nebo brzdné válečky s příčnými drážkami. Já na kolech jezdím, brzdím a opravu řeším výměnou tak aby to nebylo moc vidět. Těch brzdných ojetých válčků tu mám plnou tašku.    [Kutil]   17.03.2011
Odpověď  [J] Dle tvého vlastního přístupu by jsi ty sám měl předložit jednoznačný důkaz formou katalogu nebo ceníku, že brzdové válečky se vyráběly z mosazi a né z bronzu DŮKAZ ne žádné pochybné tvrzení " z mé zkušenosti" o tvé zkušenosti mohou všichni pochybovat stejně jako ty pochybuješ o mých zkušenostech aniž by jsi mě znal.

Když napíši větu " Z mého bádání jsem zjistil nebo zkušeností .." inteligentní člověk pochopí, že je to mnou zjištěná věc , která se může od skutečnosti lišit zkušeností jiného člověka a ten by měl zareagovat věcně k tématu, tvrzením(jednoznačným důkazem) že to bylo tak či onak a neútočit na druhého viz. "Že by Mirek neměl svá amatérská laická zjištění vydávat unáhleně...." takovéto tvzení je možné považovat za útok a urážku.

Když už jde o označování tak tvá fotka [J] na které ukazuješ kroužek s číslicí 8.38 nic nedokazuje, protože na ní není jednoznačně vidět text F&S a tedy tento kroužek může být od jakéhokoliv výrobce. Jestli jsi pozorně četl čím se zabývalo toto téma všiml jsi si, že řeší náby F&S tedy ne MAS ani jiné. A jestli se v kolech vyznáš určitě víš co to označení MAS znamená a na které nábě se tato písmena objevují.    [MIrek]   17.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  Zab.hlava 09F&S39, jediný rozdíl, proti 35, jsem našel ve zkosení hrany nejmenšího průměru, zcela vpravo.    [J]   17.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  Detail.    [J]   17.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  Nedílnou součástí torped jsou pastorky. Dávám foto pastprku s textem Z20 MAS 4287 a č. 5 na zubu.
Zda je to z F & S, nevím.    [J]   17.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  .. je vidět část vytlačená číslice 8. Domnívám se, že jde o číslo formy, ve které byl surový obrobek započat.    [J]   17.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  (Umisťovat sem fota dílů s nápisy považuji za vynikající nápad. Následně by šla z toho udělat tabulka. Sice jen orientační, ze které nelze odvozovat žádná kategorická tvrzení, ale pro určitý, počáteční přehled, dostačující.)

Přidávám fota zabírací hlavy s textem 09F&S35, ale na dalším snímku ..    [J]   17.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  Foto brzdového válce z 1931, který je jednznačně mosazný.
Jsem přesvědčen, že Mirkovy úvahy o tom, zda jsou válce z bronzu, jsou naprosto neopodstatněné a zavádějící, protože neznám jediný bronzový kus, ani v historii není nikde zmínka, že by se z bronzu varáběly. Navíc mosaz na brzdové válce se vždy používala jen tzv. žlutá, takže snadno odlišitelná od bronzů. Mé pochyby jsou opodstatněné a podložené 35 lety práce v oboru. Pokud však má nněkdo jakýkoli důkaz o opaku, uvítám ho, ovšem smajlíky, jak to dělá HonzaH, nestačí.    [J]   17.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  Že by Mirek neměl svá amatérská laická zjištění vydávat unáhleně za jednoznačná fakta (napsal: "Z mého bádání jsem zjistil, že rok výroby je určitě jen
na .." a "( Označení není na .. matici co drží řetězové kolo ..") dokazuje toto foto kontramatky pastorku, kde je jasně vyraženo 8.38.

Nejde o žádné napadání, ale o konstatování faktu, že Mirek svými nepravdivými tvrzeními mate širokou veteránskou společnost. Bádání provádí i můj 5letý syn, ale nevydává je za nezvratné skutečnosti. Proto doporučuji všem (i HonzaHovi, který odpovídá za Mirka, ale na dotaz po důvodech jeho napadání odpovídá jen trapným smajlíkem), aby netvrdili nepodložené věci. A důkazem tvrzení bývá (ne vždy) písemná historická zpráva, s jednoznačnými údaji, katalog, ceník, ap.    [J]   17.03.2011
Odpověď  Tento systém záchytu reakce jsem viděl na nábě Wikov Tempo    [Mirek]   17.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  Bez značení.    [J]   16.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  některá místa značení roku výroby, obr dole, vlevo rok 34 vpravo změna v místě označení rok 25    [Mirek]   16.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  brzdící váleček vlevo ahoře zleva rok 39 a 44, dole rok 44 je značen v drážce, vpravo nahoře rok 39 a 40 je tam změna v záchytu reakce, dole pak všechny tři varianty, rok 34 a 29 jsou opět ovdlišné více či méně    [Mirek]   16.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  některé změny na jednotlivých dílech, brzdící člen zleva rok 1928,1939,1943
ten nejstarší má jiný tvar válečků nejde jen o váleček, ale je rozšířen na každé straně o malou část kolíček aby váleček nevypadl z držáku.    [Mirek]   16.03.2011
Odpověď  Ano,myslel jsem tu drážku na konci náby,je to možná maličkost,ale je nepřehlédnutelná i z větší vzdálenosti. A pak tam chybí datomovka. Co je uvnitř za rozdíl nevím.    [Hynek]   16.03.2011
Odpověď  Od Kejdy ..    [JN]   16.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  Od Mirka ..    [JN]   16.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  Sice pěkné, ale nevidím rozdíl mezi touto nábou a kteroukoliv jinou. Možná by stačilo lépe se vyjadřovat, protože nevím, co si představit a kde hledat "tvar nad kroužkenm pro dráty". Možná jsi myslel otvor pro drát. Kruh je rovinný, čili 2rozměrný plošný geometrický útvar, kdežto otvor je 3rozměrný. Ale třeba jsi psal o jiném kroužku, protože kdybys měl na mysli otvor pro dráty, asi bys psal v množném čísle, otvory (resp. kroužky, pokud jsi to popletl). V každém případě bys mohl a měl označit místo, v čem se liší náby před a po r. 1920, označit ten soudečkový tvar. Mi přijde tvar z Waffenrad, od Kejdy i Mirka naprosto shodný. Sice "rantlíček" tam je (pokud myslíš drážku na konci náby), ale soudečkový tvar vidím u všech. Tak jak to vlastně je? Tu je z Waffenrad ..    [JN]   16.03.2011
Odpověď  Já vím jsem slibotechna, když já se k tomu dostanu asi až příští týden. Nedočkavci ať si najdou fotku na http://www.waffenrad.at/. mezi Verkaufsojekte je Torpedo Rad 1915 a je tam moc pěkná fotka. Ten rantlíček tam skutečně chybí.    [Hynek]   16.03.2011
Odpověď  Vzhledem k tomu, že nás všechny zajímá, jak vypadají náby před r. 1920 a Hynek už druhý den neodpovídá, apeluji na Mirka, aby sem postl nějakou fotku z fóra s touto nábou. Psal, že se jich na fóru moc nevidí, ale já prolezl všechny fotky a nenašel nic, tak mi zřejmě ty pravé unikly, ale vzhledem k tomu, že Mirek o nich ví, mohl by nám je ukázat, než Hynek bude moci poslat svá fota.

Ještě bych chtěl upozornit všechny, že Torpeda od F & S existují až po roce 1900 a teprve v r. 1903 byly tyto náby s protišlapnnou brzdou.

Dotaz na HonzaH: Proč dáváš mé iniciály před text, když Tvá odpověď následuje po mém dotazu? Je to nelogické a zbytečné.
Další dotaz: Proč odpovídáš za Mirka?    [JN.]   16.03.2011
Odpověď  Proč?    [JN]   15.03.2011
Odpověď  JN: Bez komentáře. :-)    [HonzaH.] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.03.2011
Odpověď  Jsou nějaké doklady, že se brzdové válce dělaly z bronzu?    [JN]   15.03.2011
Odpověď  JN: Rád bych se mýlil, ale tvoje věta mi něco (někoho) připomíná... Pro všechny případy si dovolím ocitovat příspěvek, který sem vložil webmaster před dvěma týdny: "Toto diskusní fórum je založeno pro svobodné vkládání informacích o věcech jenž nás společně zajímají. Avšak nestrpíme zde jakékoli osobní útoky na kohokoli, ať jsou vedeny takými či onakými úmysly. V případě, že někdo z vás příspěvkem nebude respektovat danou diskusi, nebo bude jakkoli osobními poznámkami napadat jiné diskutující, bude mu další činnost na veteranforu zakázána." Pokud nemáš tušení, na co narážím, tak se omlouvám - snad to byla podobnost čistě náhodná...

A k samotnému rozdílu mosazi a bronzu: bronzů (a nakonec i mosazí) je, podle složení, docela velké množství a v některých případech může dělat i odborníkovi potíž, jen podle barvy, rozeznat obě slitiny. To jen pro pořádek...    [HonzaH.] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.03.2011
Odpověď  Ty nerozeznáš mosaz od bronzu? Tak jak tu můžeš rozdávat rozumy a tvrdit věci, o kterých nemáš páru?? J.    [JN]   15.03.2011
Odpověď  Opravuji svou poznámku, kde jsem uváděl info o brzdových válečcích včera jsem na to kouknul a nába z roku 42 není origo, vnitřek je složen z různých ročníků a váleček je ocelový z roku 44 takže je zatím potvrzeno pouze použití tohoto typu od roku 44. Současně jsem našel váleček z roku 40 který je mosaz nebo bronz.

Vnitřek náby ovšem skrýval několik zajímavých součástí, nafotím je dám to sem.    [Mirek]   15.03.2011
Odpověď  Tak to bude super, takové se na foru moc nevidí.    [Mirek]   14.03.2011
Odpověď  Pánové má tu několik zatím nenafocených stařikých náb. Stařičkých myslím bezpečně pod 1920,přesně nevím,ještě se neznačily datumovkou. Orel je mnohem propracovanější,ale jejich rozdíl od ostatních je patrný už ze velké vdálenosti. Není třeba ani studovat nápisy. Stačí si nábu postavit na stůl tou stranou kde byl pastorek a podívat se na tvar nad kroužkenm pro dráty. Ty hodně staré náby mají tvar hrnku cibuláku, ale ty novější(je to vidět i na vašich fotkách) se v poslední chvíli trošku rozevřou. Mají tam takový rantlíček, který na těch stařičkých chybí. Asi aby se tam lépe dávalo ložisko. S fotkami se pokusím pospíšit.    [Hynek]   12.03.2011
Odpověď  Ano to je správně, včera jsem koukal na rok 1929 a je na páčce kruhový znak, takže nápis F&S byl což mám v roce 1927 a je teď otázkou jestli má někdo rok 28 jak to bylo?

Našel jsem také brzdový váleček rok výroby 1940 a je mosazný, takže ocelový přichází později.    [Mirek]   11.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  Mirek: Torpedo 1930, vyhrabal jsem v počítači jednu fotku, nevím jestli to je vidět v takovémto rozlišení, ale na páce je za nápisem Torpedo orlice v kruhu. Máš tam i váleček.    [Kofík] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  10.03.2011
Odpověď  Z mého bádání jsem zjistil, že rok výroby je určitě jen na:

náboji, křídeli, ložiskovém vedení vlevo v pravo (součásti našroubované přímo na hřídelku), náboj na kterém je našroubováno řetězové kolo, na řetězovém kole(né vzdy asi podle toho jestli už bylo měněno), kroužku co drží válečkové ložisko, které zabírá za náboj (velké válečky), součást na hřídeli, která roztahuje brzdový váleček (má na sobě kroužek a dva malé válečky), brzdový váleček je také značen rokem.

Označení není na páčce brzdy, matici co drží řetězové kolo, krytech ložisek.    [Mirek]   10.03.2011
Odpověď  Mirek: páčku ani její fotku teď nemám po ruce, ale mám dojem, že na páčce letopočet není, a jesti tam je FaS nebo orlice si nejsem jistý. Zjistím a napíšu příp. vyfotím.    [Kofík]   10.03.2011
Odpověď  dokonce to může být slepeno z mnoha let a jiných výrobců vzájemně to pasuje, ty neoznačené jsou obvykle poválečné    [Mirek]   10.03.2011
Odpověď  já bych řekl rok 1924 ale vnitřek bude novější, mohl by jsi sem dát lepší fotku těch nápisů na vnějším plášti?

To označení má totiž na řadě dílů 09 F&S a pak rok dvojčíslím, podívej se na ty díly vnitřku každý by měl mít označení F&S a rok, i hřídelka, dobře je to vidět na dílu, který je mezi brzdovým válečkem a nábojem na kterém je řetězové kolo je to ten malý díl na hřídeli co má ten stoupající náběh a po obvodu prstýnek s malými válečky tak na tom zkosení je to značení.    [Mirek]   10.03.2011
Zobrazit dokumentOdpověď  Ještě jednou rozebraná nečištěná.    [kejda] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  10.03.2011
Zobrazit dokumentOdpověď  dobrý den Pánové prosím o určení r.v. této náby. měl jsem ji na jednom kole.ráfek totál zničený,ale pod nánosem maziva jsem našel toto... nába je niklovaná,ale záchyt reakce je chrom.
díky    [kejda] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  10.03.2011
Odpověď  A ještě jedna změna na páčce se objevilo Torpedo a místo kulatého znaku nápis " Welt Meister" Kdy?    [Mirek]   10.03.2011
Odpověď  Takže co vyvstalo za otázky:

Kdy se na páčce mění nápis F&S za kulatý znak? (Kofíku ty máš na páčce co? rok 1930)

kdy se mění brzdový váleček, v roce 1929 drážky asi pod 45° je jich jen několik vzájemně se kříží. Když v roce 34 už jsou podélné?

Kdy se mění brzdový váleček na ocelový rok 39 mosazný (bronz) v roce 42 ocelový

Kdy se mění povrchová úprava (asi vlivem válečného nedostatku) nikl x barva

Na kterých nábách je nápis 50 milion ..... ( možná rok 1940,41,42) Má někdo střed z té doby který by ten nápis neměl?

A naposled asi nejobtížněji určitelné máte někdo střed starší než rok 1927.    [Mirek]   10.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  rok 45, nápisy stejné jako předválečný, povrchovka asi nikl nebo chrom to nepoznám, váleček brzdy ocelový (na každém je rok výroby takže se to dá poznat)    [Mirek]   10.03.2011
Odpověď  ještě jsem zapomněl v roce 42 je nápis asi k oslavě 50 milionté náby což by napovídalo, že tento nápis byl na letech 1940, 1941, 1942, v roce 43 už asi nebyl (viz má fotka)    [Mirek]   10.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  rok 43 povrchovka černá mám úplně nový nikdy nepoužitý, ale někdo vyndal brzdový váleček měl by tam patřit ocelový, i páčka brzdy je černěná    [Mirek]   10.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  rok 42 nápisy stejné jen povrchová úprava barva původně na mém byla černá, brzdový váleček ocelový ze dvou dílů přepásaný plechovým páskem (co si pamatuji musel bych se podívat)    [Mirek]   10.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  střed 39 beze změn    [Mirek]   10.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  rok 34 už standartní nápisy na páčce kulatý znak a Torpedo brzdový váleček podélné drážky materiál třecí plochy asi mosaz nebo bronz?    [Mirek]   10.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  1930, asi stejné jak 29, na záchytu Torpedo.    [Kofík] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  07.03.2011
Odpověď  kdy se změnil znak a kdy brzdový váleček a páčka reakce brzdy?    [Mirek]   07.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  ještě jedna    [Mirek]   07.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  další verze 1927 znak ještě není v kruhu rok výroby je uprostřed, vnitřek nemám komplet někdo vyměnil brzdový váleček jinak zbytek je rok 27, páčka opět F&S.    [Mirek]   07.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  Mám nápad na téma a současně mne osobně tato věc docela zajímá a to změny na zadních nábách F&S, několik jich mám doma a změny jsou docela zajímavé.

Změny nápisů, vnitřní součásti atd.:

Jak se měnily nápisy na nábě

na fotce je kompletní verze z roku 1929 (bohužel focená na kole) na páčce je F&S Torpedo
Podle nápisů jsem si říkal, že v roce 1927 a 28 udělali nějaké změny?

Mám pak až rok výroby 1934 klasická verze s kulatým znakem.

Hoďte se fotky vašich středů - nápisů a páček jak se měnily.    [Mirek]   07.03.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tak jsem to zkusil ta větší páčka je asi opravdu z motokola viz foto    [Mirek]   23.02.2011
Odpověď  Pridam par odkazu z nize zminene stranky, je sice ukrutne neprehledna (alespon ja jsem jeji system moc nepochopil, ma-li vubec nejaky), ale informace a fotky (a katalogy) jsou zde VELICE zajimave:
http://scheunenfun.de/akt uell.htm#monatsarchiv
14.1.2011 - "rozkreslene" naby F&S, 11.2.2011 - neco o datovani naboju a predni naboje F&S (u nas se moc nevidi),5.2.2011 - naboj na motokolo
a mnoho dalsiho, chce to cele "proklikat", je tam i spoustu schemat a fotek vicerychlostnich naboju.
Treba klasicke svetlo a dynamo Bosch:
http://scheunenfun.de/fah rradbeleuchtung_boschlamp e.htm#wgdp
ci "katalog" Bosch:
http://www.bosch.com/cont ent/language1/html/3736.h tm

No proklikejte si to cele, je tam mnoho pekneho :o)    [Kubik] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  22.02.2011
Odpověď  je to jako s jinými nápisy já nábu zatím nechromoval nebo nenikloval ale dělali mi gravírování (jsem ve fázi renovace) a říkal že nápis vezme jen ručně jemným papírem, navíc když se stará galvanika sundá nápis by se měl malinko zvýraznit, musíš to dát někomu kdo dělá chrom veteránů a má pro to cit, já mám zkušenosti s panem Vepřekem a jeho společníky, Pak to dělá třeba p. Podoba, dlouhou dobu s nimi spolupracuji při reno motorek a zatím byla spokojenost.    [Mirek]   21.02.2011
Odpověď  A máte někdo zkušenost s galvanováním zadní náby. Předpokládám,že i tak velmi mělké značení po odbroušení starého niklu zmizí,takže by se asi mělo před renovací dát nějakému rytci k zvýraznění ?    [Hynek]   21.02.2011
Odpověď  Všechno je možné. Tady na fóru se objevují kola převážně od poloviny dvacátých let, takže je těžko něco potvrdit na reálném kole. Já mám nejstarší nábu F&S 1927, každý díl měl vždy rok výroby, platí pro všechny budoucí.    [Mirek]   20.02.2011
Odpověď  Zajímavá stránka,jen jsem se tam nedozvěděl od kdy se náby čílují datem výroby. Mám tu na jednom zrzkovi nečíslovanou Berlínskou nábu s orlem bez kroužku. Kola mají duté ráfky se zužujcími se 32. dráty(než mi jeden praskl). Převod 60 na 20 znemožňuje jakýkoliv náznak pohodlné jízdy a tak jsem s ním byl jen na srazu v Majdaleně,kde se to na tamních rovinkách dalo. Ale k věci. Je možné,že by se náby do roku 1910 nečíslovaly?    [Hynek]   19.02.2011
Odpověď  Ahoj jedna moc pěkná něměcká stránka nejen o torpedech.....

http://scheunenfun.de/    [kejda]   18.02.2011
Odpověď  odkaz je pěkný ale je tam 90 procent poválečných středů tedy já je alespoň viděl něco málo ze 30. let nic staršího přitom tento princip firma Sachs vymyslela v roce 1904 nebo 1905. Třeba ten Komet což je moc pěkný systém brždění, v podstatě jde o axiální brzdu, já mám předválečnou verzi a tu jsem tam neviděl, co bylo pěkné konečně uvnitř vidět ty vícerichlostní středy.    [Mirek]   18.02.2011
Odpověď  přesně okolo hřídele je moc materiálu a nevejde se do drážky v náboji    [Mirek]   18.02.2011
Odpověď  Mirek:Proc tam ten zachyt nepasuje? Pokud ma ta "kruhova plocha" vetsi prumer, tak je to, jak uz jsem psal, zachyt naby z motokola.    [Kubik] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.02.2011
Odpověď  Super odkaz, ale ten google překlad je zoufalý a nepoužitelný ..(tret-lager = středové uložení, nikoli Tret tábor ..) ..
Zajímalo by mne, co znamenají písmena na Torpedu, na úrovní vyznačeného r. v. J.    [Olkyc] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.02.2011
Odpověď  http://translate.google.c om/translate?hl=cs&sl =de&u=http://www.sche unenfun.de/&prev=/sea rch%3Fq%3Dhttp://www.fahr radoldies.de/%26hl%3Dcs%2 6sa%3DG%26prmd%3Divns& ;rurl=translate.google.cz    [Koki]   18.02.2011
Odpověď  je tam (napíšu to s chybami) Östereich Patent a pak číslo, z toho jsem usuzoval, že jde o nějaké první provedení když tam s tím píšou, chlubí se, že mají nový výrobek který je patentovaný to byl můj dojem. Co se týče vnitřku a nějšího náboje několik jich doma mám hodím sem fotky liší se nápisy i vnitřním provedením nejmarkantnější je brzdový váleček, provedení brzdící plochy jina je zbytek v podstatě stejný. Ale ten záchyt co jsem tu dal na foto do těchto nepasuje.

Ten talíř zkusím dát na esku co mám ať vím jak se s tim jezdilo, pro zajímavost.    [MIrek]   18.02.2011
Odpověď  Mirku, kdybys tu mohl přepsat poslední řádek z páky torpeda, pod System Sachs, dík. J.    [Olkyc] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.02.2011
Odpověď  Co se tyce samotnych naboju F&S, tak jsem se ja osobne setkal se 2 grafickymi provedenimi "obalu" (mysleno to, co se zapleta do rafku), vnitrky budou asi stejne.
Starsi provedeni ma takovy "propracovany" symbol orlice (nebo co je to vlastne za ptaka)+hromadu napisu, novejsi ma uz jen stylizovanou orlici k kruhu a min napisu. Netvrdim ale, ze neexistuje vice provedeni, a to mluvim jenom o jednorychlostnich, ty vicerychlostni jsem nazivo nevidel...Treba nekdo prida obrazky, ja zadny nemuzu najit.
Jinak zachytu existuje rozhodne vice tvarovych a grafickych provedeni, datovat nebo nejak blize urcit je ale neumim. Takovy, jako je na fotce, by mohl byt klidne i z motokola, tam byly takoveto mohutnejsi.
Talir je z normalniho kola, u starsich kol byly velke talire bezne (i 60zubu a vice), kolik ma tento se mi pocitat nechce. No a k taliri musi byt vzadu pak i velky pastorek, aby to slo uslapnout i do kopce. Staci spocitat pocty zubu talire a pastorku na libovolnem kole, z toho spocitat prevod, a pak matematikou pro ZS dopocitat velikost pastorku k tomu velkemu taliri, nekde jsem k tomu mel i tabulku, ale nemuzu ji najit.    [Kubik] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  17.02.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  druhá fotka    [Mirek]   17.02.2011
 Přidat odpověď   (113) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006