MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 304863 příspěvků |7426 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 85 | Přihlášených: 1 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexČlánky o vetránech v časopisec | Diskusní téma 4.4.2020 11:44  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zodpovězené téma 

Nový Motoczkl CLASSIC


 Už jste jej viděli? Moc pěkné počtení, článek o "Japících" i o skutečných veteránech. Nelituji 90,-Kč co stál    [JzK]   21.01.2010     Přidat odpověď  
Zobrazit fotografiiOdpověď  Doporučuji tuto novinku, perfektní knížka.    [hanz]   03.03.2011
Odpověď  Tuto knížku jsem také přečetl, je to snad nejlepší/nejčtivější knížka o Jawách, která se mi dostala do rukou. Pravda, není pouze o Jawách, ale i o Dr.Freiovi, což tomu dodává autenticity. Skutečně kvalitní čtení, můžu jen doporučit!    [Honza Kývačkář]   24.12.2010
Odpověď  Mimoriadne zaujímavá kniha o zaujímavom človeku.    [Roman]   23.12.2010
Odpověď  Dík za informaci,zítra ji zajdu koupit.    [Willi 109]   17.02.2010
Zobrazit dokumentOdpověď  Tady jsem našel knihu , která popisuje co se dělo před válkou a po válce .

JAWA MUJ OSUD -Příběh Jaroslava Freie, který zachránil Jawu a utěkem zachránil sebe .

Je tam i popis válečných let , vývoj peráka , Minora a následné znárodnění .    [666kataklysm] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  17.02.2010
Odpověď  Očekával jsem Jaromíre, že tě někdo z místních znalců opraví, ale protože se tak nestalo, neodolám. Myšlenky DKW zdokonalovala před válkou ČZ, Jawa rozvíjela svoje myšlenky (po válce měla i ČZ dost-dá se říci přebytek vlastních myšlenek díky pánům Kochovi a Walterovi).
Ve válce se samozřejmě dělalo hodně (nikoli pouze) pro armádu, ale konstrukteři motocyklů vymýšleli dál své (nebyli na pásu, ani nevymýšleli zbraně) a někteří dokonce za státní peníze, pokud značka dělala pro armádu motocykly. České zbrojovky vč. Jawy a ČZ musely dělat pouze pro Hitlera a nebylo dovoleno dělat cokoli jiného. V tom byla jiná situace, než třeba u Nortonů.
Po válce měly běžně fabriky na papíře nové věci, ale nebyly zdroje pro výrobu-hlavně materiál.
Takže zásadní výhrada Jaromíre: slávu jsme nezískali tím, že jsme dělali co jsme nesměli, ale navzdory tomu, že konstruktéři Jawa a ČZ pracovali proti zákazu.
V 60. letech nebyl český trh otevřený, ale i kdyby byl, nebyla tady kupní síla pro významější prodej technicky dokonalých a drahých motocyklů. Krom vyspělé západní Evropy byl zájem především o levné a spolehlivé motocykly a to byla parketa našich výrobců. Kupříkladu a zejména v Indii(jistě víš, že Indie byla vždy anglickým trhem) obstáli v přímén střetu s anglickou konkurencí a samozřejmě nejen tam. O spolehlivosti Jawy svědčí, že dodnes v těchto zemích běžně jezdí -myslíš, že Turci začali dělat díly na kývačky protože chtěli uspokojit poptávku našich veteránistů?
Na tomto foru se nesetkávám s nekritickým obdivem k našim značkám a je to dobře. Je ale smutné pozorovat zlehčování všeho co stojí za uznání-to je taková ta naše malost Jaromíre.    [Honza l]   16.02.2010
Odpověď  s kejchárnama sem se něco nablbnul,a že by byl tam kde končí výztuhy krku vzácný jev že prasknwe to není.navíc kor ve spojení se side člověk pozná jak je ten rám měkkej.Taky patřím k těm kteří se drží při zemi,a nejsou naprosto slepí vlastenci.pérák byl náskok protože myšlenky dkw se zdokonalovali v době,kdy jinde se dělali pouze věci pro armádu.Takže typicky český,chvíli sme slávu získali,tim že sme dělali co sme nesměli.a náskok sme neuměli udržet.být naprosto otevřený trh už v 60letech,těžko říct jak by to s jawou vypadalo.těžko řěšit ,,...co by kdyby...''
přesto se osobně radši svezu na 350se side než na nějakom litrovom kusu plastu.    [jaromir-noskov]   07.02.2010
Odpověď  Jasně Monty, máš vždycky pravdu.    [Lada]   06.02.2010
Odpověď  Chtěl jsem jen napsat,že seriovej Kejvačkovej jawskej rám nebyl žádný zázrak .    [monty]   06.02.2010
Odpověď  To já vim Monty. To je to, co jsem se pokoušel vysvětlit, když Jindřich tvrdil, že na OHC není nosný profil pod motorem, protože se tam nevešel. Jednoduchým výpočtem dojdeš k tomu, že kdyby slížily sklon kluzáku o tři stupně, tak může být motor zhruba o 3Omm výš a to by stačilo.
Nevydržim nereagovat ani na druhou půlku tvýho příspěvku. O kývačkovém rámu na soutěžáku jsem nic nepsal(špatně čteš), ale když děláš ínventuru, tak na vlastním rámu jsou pouze vzpěry nosníku stupaček a dvojí uložení kyvky(pokud se nepletu). Podle mě kosmetické změny, pokud jde motorka ze silnice do terenu. To že bude i jiná kyvka, tlumiče... je jasný. Bavili jsme se ale o vysmívanym jaklovym rámu.    [Lada]   06.02.2010
Odpověď  LADA - někdy si najděte OHC a Péráka stojící vedle sebe - když se pečlivě podíváte ,zjistíte,že zadní kluzáky mají u OHC jiný sklon k silnici než na Péráku - důvodem je podle mně právě minimalizace změny napnutí řetězu.

A k "dobrýmu" rámu na Kývačce ,kterej vyhověl na Šestidenní - až někdy uvidíte holý rám z Libenáka( motorka pro ŠESTIDENNÍ 1987 -1962) tak si všimněte právě zadní vidlice . Je proti seriové z téměř dvojnásobného profilu,má totálně přepracované uložení do rámu a úplně jiní zadní tlumiče. Pročpak asi - zřejmě to bylo slabé místo,které bylo nutný pro Šestidenní vylepšit,nemyslíte?
A kdo se svezl na Libenáku,ten ví,že sedí na silnici úplně jinak než seriová Kývačka.

Prominte,ale nevydržel jsem nereagovat.    [Monty]   06.02.2010
Odpověď  Ja tady taky nechci zabřednout, ale ještě tě Jindřichu nenecham. To že rozeta u kývačky běhá po radiále a u péráka tečně k radiusu řetězu si myslím ví věšina zde přítomných. To si ale myslíš že v Jawě udělali rám, osadili kluzáky pod nějakým úhlem a z toho jim vyšlo jak vysoko mají dát motor? To je fakt podceňuješ. Já u toho nebyl, ale kdyby nevěřili tomu řekněmě otevřenýmu rámu, tak prostě udělali o pět procent jiný sklon kluzáku. A s tím rámem nebud malicherný. Je fakt, že tam je ten plocháč, ale sám musíš dobře vědět, že toho moc neřeší. Ale úplě blbí tam být nemohli, protože se dopracovali ke kývačkovýmu a ten přece není špatný -ne?    [Lada]   05.02.2010
Odpověď  Sleduji pozorně tuto debatu a žasnu nad vysokou úrovní znalosti některých diskutujících. Žel, dojem kazí ti kteří se uchylují k urážkám, osobním útokům a nefér uhýbání z tématu.Je to škoda protože tak degradují sami sebe a vlastní argumenty tak znevěrohodňují.
Pánové, polepšete se :) a ostatní se nenechte odradit. Věřte, že mlčící většina to ocení, určitě nejsem sám kdo si rád doplní vlastní chabé znalosti o věci.    [JiriK]   05.02.2010
Odpověď  Lada: me to muze bejt jedno, ja se nemam proc hadat. ze je ram OHC zvetsenej perak nevim co je tam za lez, mam ho na ocich pokazdy, kdyz navstivim znamyho. u motorky s kluzakovym zadnim odpruzenim je jeden zasadni problem, spojnice osy zadniho kola s retezkou na motoru musi byt kolma k ose pruzeni kluzaku, jinak dojde k provesovani/padani retezu pri vypruzeni/propruzeni. proto taky jsou peraci a dalsi motorky s timhle typem odpruzeni a velkym motorem tak nizky pod motorem. OHC je toho zarnej priklad, ma velky motor, velky setrvacniky a protoze kluzaky jsou kolmo k silnici, tak je osa rotace kliky stejne vysoko jako osa zadniho kola a z toho duvodu je motor nizko nad zemi a kdyby tam dali jekl jeste vetsi jak u kejvacek(ktery by byl docela potreba na takovy motor) tak by ho uz tahal skoro po zemi. Takze si stojim za tim, ze s planem udelat plnohodnotny otevreny ram to nema nic spolecnyho a je to z nouze cnost. A poznamka o Kawe nebyl absolutne pochopena, bylo to mysleno jako souhlas s predchozim prispevkem Franty Ticheho.

Honza I: zabavne :-) ramy z otevrenych sroubbovanych a nytovanych profilu nemaji s tim co se oznacuje jako dvojity uzavreny kolebkovy ram moc spolecneho a vubec se nedivim, ze se od 2. svetovy valky nepouzivaj.

...Montyho nazory se mi zamlouvaj a vidim to hodne podobne, vic uz nema cenu se tady handrkovat, akorat se tu zaplevelilo normalni tema....    [Jindra650]   05.02.2010
Odpověď  S tim rámem jsi Jindřichu vedle jak ta jedle a měl by ses červenat-i Montymu to došlo. A ten příklad s tou Kavou, je to samý co už tu bylo řečeno. U japonců je 20 let něco jiného než u Jawy -srovnej si to. Bylo by zajímavý vědět, kolik se prodalo po 20ti letech zastaralých jaw a spolehlivých kaw. To téma špatný nebylo, ale diskuse jako obvykle hrozná.    [Lada]   05.02.2010
Odpověď  Jindro, už jsem se 2x zařekl, že končím a teď už opravdu naposled. Proč by se OHC motor nevešel do zvětšenýho péráka? Nechápu.Kde jsi to slyšel, nebo četl-vždyť je to nesmysl.Problém je , že v tom skutečně vidíš jen zvětšenýho péráka.Jinak jestli jsi nezaregistroval, tak právě dvojité rámy byly po válce z módy a i Angličani spíše přecházeli na jednoduché-byla to modní záležitost a to že byla u péráka dřív než u Angličanů jen potvrzuje moje předchozí tvrzení. Navíc k péráku, ani kávačce by se prostě designově nehodil. Jestli sis nevšiml, Jawa měla před pérákem taky dvojitý, idyž z otevřených profilů, takže nebyl tak pevný jako trubkový. Nicméně onen tehdy moderní pérácký a pak kývačkový pro běžné ježdění bohatě vyhovoval a s drobným vyztužením vyhověl i v 6D. Věř mi ale, že konstruktéři v Jawě dobře znali výhody dvojitého trubkového rámu.
Překvapivé poznání pro mě je, jak mate všichni ve všem jasno, škoda, že takoví odborníci neseděli tenkrát v konstrukční kanceláři Jawy. Jinak tak jako většita tvých kolegů a mých oponentů špatě čteš (nebo ti jde o něco jiného).V žádném příspěvku jsem nekritizoval Angličany jak mi vytýkáš, naopak v posledním příspěvku na který reaguješ doslova píšu, že vyráběli skvělé motorky. Pokud jsem zmínil jejich konzervativnost (což jistě uznáš není pomluva), tak to bylo s dovětkem o spolehlivosti, která je s tím spojena a nakonec to ve svém příspěvku potvrdil i Pard. Ano vyráběli i zastaralé, byť spolehlivé motorky.    [Honza l]   05.02.2010
Odpověď  Honza I: Jeste ze jsem se sem podival az po takovy dobe :-) To jsou ale zcestny dukazy v tvem podani, ty me ale pobavily! Ram OHC je pouhopouhy zvetseny perak, kterymu aby se tam vubec vesel motor takovy velikosti, tak museli risknout odebrani spodni trubky - nechat jen U-plech a spolihat, ze to nebude tragedie-ale byla. Ve stejny dobe tebou kritizovany anglicani meli dvojity kolibkovy ram z kruhovych trubek a ne jednoduchy z hranatyho jäklu ;-)...presto bych ten "kepl" OHC tuze rad v garazi mel uz jen kvuli tomu zvuku motoru. A to ze Anglicani vyrabeli i zastaraly typy? do roku 2000 taky Kawasaki vyrabela ZR-7 s motorem, ktery byl nezmeneny od roku 1980 a to kvuli stalemu zajmu motorkaru    [Jindra650] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.02.2010
Odpověď  Nikdy jsem nezpochybňoval a vím, že Angličané měli skvělé motorky, ale pořád jsem přesvědčen, že byly i takové, s nimiž se Jawa mohla srovnávat (čili konkurovat si) - minimálné svou pokrokovostí, která mnohým chyběla a možná proto skončily.
Nevím Monty, kdo měl podobně řešený rám před OHC (napověz mi), ale reagoval jsem na tvůj smích, že nešlo o experiment narozdíl od Bizona (ale tam bych ti mohl i já vyjmenovat předchůdce). Tak jako tak, pro Jawu to byl experiment, který nevyšel v obou případech. Ale máš pravdu. nemá smysl to dál řešit.
Dík za podporu JiriK.    [Honza l]   05.02.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  BSA BDB 34 GOLDV STAR r.v.55.    [Pard]   05.02.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  Je pravdou že Angličané vyraběli ještě dlouhou dobu po válce stroje na kterých se toho za dvacet let moc nezměnilo, jako napřiklad BSA B 21 z roku 1957, rozvod SV!! Bylo tomu tak proto že spousta jezdcu dávala přednost spolehlivosti před vykonem. Tyto BSA jsou dodnes vyhlašeny svou spolehlivostí a odolností. Vedle těchto pratvoru ovšem vyraběli také model BDB 34 GOLD STAR, ktery bez velkých problemu dosahoval rychlost 160 km/h. Stejně to měl i NORTON kterÝ vedle k nám dovážené ES 2 vyráběl model INTERNACIONAL OHC nebo DOMINATOR 500 r.v. 55, ten ve verzy super sport měl přes 40 koní. Myslim si že tyto stroje byli v 50 letech to nejlepši seriově´vyráběné na světě.    [Pard]   05.02.2010
Odpověď  Nevím,jestli má smysl to dál řešit - copak před OHC nikdo neměl motor jako nosnou část rámu?    [Monty]   04.02.2010
Odpověď  Prosím,nedivte se tomu,co Jawa vyráběla.Pracoval jsem pár let před rokem1989 ve vedoucí funkci v malém podniku.A tehdy bylo důležité nedělat jakékoliv problemy.Materiál+ND byly na příděl a účast na 1.máji či stranické schůzi byly daleko důležitější než jakákoliv výroba.Do toho dvouleté hodnocení TH pracovníků,kdy nás "hodnotila" hlavní komunistka-vyučená švadlena,v tu dobu lampasačka a obsluha tel.ústředny a další dvě krávy v dělnických profesích.A tak kdokoliv chtěl něco novějšího,moderního,musel tvrdě narazit.A oznámit soudruhu řediteli,že je třeba něco z dovozu?To jsem si dovolil jen jednou.    [emil eilelt]   04.02.2010
Odpověď  Franto, je zbytečné Honzu okřikovat a nevím proč chceš končit tuto debatu. Já si naopak rád počtu a myslím že Honza argumentuje velmi korektně, zasvěceně a řekl bych že i velmi odborně. Pokud jsi opačného názoru, rád si zde přečtu i tvoje argumenty a nechám se přesvědčit.    [JiriK]   04.02.2010
Odpověď  Ano Franto, pokud se ná tato debata zabývat vyvracením něčeho, co jsem neřekl, tak to nemá žádnou cenu. Tím spíš, když to přechází do osobní roviny. Jinak se Vám pánové omlouvám za přehléhnutí Markova pardonu, budu rád, když mě to odpustíte.    [Honza l]   04.02.2010
Odpověď  Pánové, nechme toho. Náš život je příliš krátký na to, abychom jej trávili diskusí s lidmi, jako je Honza I. Z toho Triumpha je jasně vidět, že je mu jakýkoli argument dobrý na to, aby obhajoval svoji PRAVDU. Marek A se sice vzápětí opravil, během 30 vteřin se dá najít stránka s úplnou specifikací tohoto motocyklu, včetně roků výroby ( http://www.meisterdinger.de/triumph/t-bdg250.htm), ale to nevadí, pro Honzu I se vyráběl OD roku 1956. Ona diskutovaná BSA C12 z inzerátu je sice z roku 1958, kdy byla nahrazena modelem C15 s monoblokovým motorem, později nahraženým modely C 25 a B25 - vše 250 - ale to taky nevadí, to vlastně není žádná inovace, proto v roce 1972 výrobu ukončili. Na naši panelku 250 prostě nemá, ta ji převálcuje v každé době a vydržela až do roku 1974. Tedy ano: "Srovnání Jawa a BSA 250 nakonec objektivně dopadlo lépe pro Jawu, protože se vyráběla dál". Jenom bych rád viděl, kdo by tu panelku koupil, pokud by sála v obchodě vedle té BSA C 15 a nebo třeba Ducati Scrambler 250. Chce to svézt se také na něčem jiném, než na péráku (s jakýmkoli motorem) či kývačce JAWA a potom nezaujatě porovnávat. V konstrukci Závodů 9. května (Jawy) jistě byli chytří lidé, ale na sériové produkci to nebylo vidět. Ovšem je pravdou, že konstruktéři to asi tak moc ovlivnit nemohli, na to byli jiní lidé na jiných místech.    [Franta Tichý]   04.02.2010
Odpověď  A ještě mi nedá ta ukázka od Marka. Jako bys Monty toho Triumfa vyráběného od r.56 neviděl. Jako vrstevník kývačky je hodně nemoderní dle mého názoru, ale od tebe bych rád slyšel v čem je lepší jeho motor, který tam byl jistě do konce 60. let.    [Honza l]   04.02.2010
Odpověď  Samozřejmě Monty, 20 let starý motor na anglické motorce je něco docela jiného, než na Jawě. Nemá smysl se takto přetlačovat. V 60. letech tyto motory ještě úspěšně soutěžily a pak se vyvážely na Měsíc, protože tam nebyla žádná konkurence.
Těm rámům se můžeš smát, ale myslel jsem že o tom něco víš. Ten rám sice vypadá jako malinko větší pérák, ale v tomto případě řešili konstruktéři tuhost spodní části rámu s využitím motoru, jeho pevným sevřením, které ale nefungovalo, jak se ukázalo. Proč myslíš, že ve spodní části je jen ohraněný plech místo plného profilu jako na péráku? Toto byl samozřejmě dost velký experiment.
A OHC? Předně taky neumíš číst, protože já, ani nikdo jiný tady nepíše jak byla dobrá. Byla to ale moderní konstrukce motoru, který samozřejmě nebyl jednoduchý a potřeboval samozřejmě víc času (nepochopitelné). Jak jsi přišel na to, že šlo o zoufalou snahu nechápu, ale lidi v Jawě o to samozřejmě usilovali-samozřejmě, tak jako i v CZ usilovali o větší kubatury. Tomu rozumím, ale nepochopil jsem tu "z nouze ctnost".    [Honza l]   04.02.2010
Odpověď  Honzo - poválečné JAWY snesly srovnání,jistě (ale do kdy je POVÁLEČNÉ?) PODLE MNĚ DO ROKU 1950? 51 ?

Ale rok 1960 nebo 1970 se stejným motorem? To už je fraška nebo zoufalost,nemyslíte?

A rám na OHC experiment? To se směju ještě ted - vždyt to je Pérák,jen zoufale vylepšený,aby se s tím velkým a těžkým motorem dal udržet na silnici (stačí se podívat na různé prototypy OHC,jak se pomalu vzdalují od Péráka).

Bizon byl experiment,to jo - ale OHC ?
Byla to z nouzecnost,zoufalá snaha uvést do výroby velký čtyřtakt, která se moc nedařila,až ji odpískali úplně.Kdyby bylo OHC tak dobrý,jistě by se poslední serie vrácená z USA neprodávala v Mototechně v roce 1960 levněji než Nortony.( takovou má dodnes doma strejda,i se zbytkem původní exportní bedny)    [Monty]   03.02.2010
Odpověď  Mimochodem ten Triumph je z r.56 a mě připomíná spíš péráka, než kývačku.    [Honza]   03.02.2010
Odpověď  Čti dobře Marku. Anglické značky jsem do jednoho pytle neházel, ono srovnání jsem uzavřel tak, že "v tomto konkrétním případě Jawa vede" -přepisuji doslova. Ani slovem jsem nevyloučil že existovaly modely, kdy to bylo naopak a dobře vím, že to tak bylo. A to že Angličané a i jejich motorky byli vždy spíše konzervativní-čili jen opatrný pokrok, to snad je známo. Od samého počátku pouze tvrdím, že poválečné jawy snesly evropské srovnání a když se tu dokola píše, že Jawa nebyla schopna dotáhnout OHC, tak je to jenom hloupá pomluva o čemž svědčí výsledky v závodech. To, že se utnul vývoj produkčních 4T to nebylo o schopnostech, ale o stranickém rozhodnutí.
Kdo tomuto chce rozumět rozumí.    [Honza l]   03.02.2010
Odpověď  Honza l: inak Ariel patril pod BSA a tato motorka sa robila uz dva roky po tej co tolko hanis z inzeratu.    [marek.a] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.02.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  Honza l: Ariel Arrow 350 prelom 50-60rokov UŘ prisiel az v 68    [marek.a] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.02.2010
Odpověď  pardon 1949    [marek.a] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.02.2010
Zobrazit dokumentOdpověď  Honza l:Triumph BDG 250 vyrabany od 1956    [marek.a] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.02.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  Honza l: ty si videl jeden BSA v inzerate a uz vsetky anglicke motorky hadzej do jednoho vreca. ako mozes povedet ze anglicania nemodernizovali? o co je nemodernejsia napriklad BSA 250 star zhodou okolnosti ten isty r.v. ako ta z inzeratu 1958, ako kyvacka?    [marek.a] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.02.2010
Odpověď  Odporuješ si Franto. Jestli BSA byla vystavena vyššímu konkurenčnímu tlaku, tak proč se to neprojevilo na modernizaci. Nopak modernizovala Jawa, která podle tebe nebyla v konkurenčním prostřetí(což samozřejmě není pravda). Proč nelze srovnávat typického představitele anglické a české produkce ve stejné době a stejné kubatuře? V čem byl vyšší konkurenční tlak na britské firmy proti třeba italským? A hlavně s tebou nesouhlasím, pokud jde o pozici dvoutakdů v této době. Je to spíše naopak a je to doložitelné.
Mimochodem rám na OHC byl podobný experiment jako banán. Bylo to hledání nových cest, které je vždy lemonáno neúspěchy, ale bez kterého není pokrok.Po boji jsme ale chytří všichni. Naopak Angličané vyráběli typicky konzervativně stále to samé osvědčené, ale těžko se mohli dopracovat k něčemu zásadně lepšímu. Proč vypadli z motokrosu? A jsme zas u dvoutaktů.    [Honza l]   03.02.2010
Odpověď  Honzo I, snažíš se dobře, ale Tvoje argumenty jsou podivné. Srovnávat Jawu a BSA v dané době nelze. Pokud by Jawa byla vystavena stejnému konkurenčnímu tlaku, jako BSA, tak by to dnes buď byla úplně jiná Jawa (jako BMW), nebo - stejně jako většina britských firem, by byla 40 let pod drnem. Dvoutakt byl v té době již naprosto okrajovou záležitostí a třída 250 ožila na přelomu 50. a 60. let jenom díly odstupňovanému řidičáku pro mladé. BSA C 12, C 15 , Norton Jubilee, RE Crusader Triumph Tiger Cub a další - všechno jednoduché 4T, kývačky, většinou monobloky. Ve vyšších objemových třídách je tolik modelů, že lze samozřejmě nalézt beznadějně zastaralé i naprosto moderní a pokrokové. Větší dvoutakty, Arel Leader, nebo Francis-Barnett jsou labutí písní jmenovaných značek, BSA Bantam už se dávno nevyrábí. Již v té době bylo jasné, že opravdová motorka má nejméně 500 ccm, menší jsou hračky pro mládež. Jawský půllitr je zajímavý, komlikovavý a na údržbu náročný stroj, hezký doklad důmyslu a schopností tehdejších konstruktérů a zároveň doklad neschopnosti dotáhnout jej do konce: kde je odpovídající rám? Myslel někdo na výrobní náklady? Trochu to připomíná BSA Rocket Three, také takový zoufalý pokus bez minulosti i následovníků. Zajímavé by bylo srovnání třeba s Italy (Ducati a jiné) - nemá někdo přehled?    [Franta Tichý]   03.02.2010
Odpověď  Od začátku se Monty bavíme o přelomu 50. a 60. let. Nemám možnost porovnat ceny našich motorek na západním trhu, ale vůbec nepochybuju, že to tak bylo. Ve stejné pozici ale tenkrát byli i japonci, přestože o jejich tehdejší kvalitě-asi dnes nikdo nepochybuje. Cena prostě ani tehdy nebyla měřítkem kvality.
A že to postavení Jawy v záp. Evropě nebylo až tak špatný, jak mnozí rádi tvrdíte napovídají i dnešní ceny veteránů-tam.
Srovnání Jawa a BSA 250 nakonec objektivně dopadlo lépe pro Jawu, protože se vyráběla dál. A nic neměmí na tom, že leckdo mohl mít lepší pocit ze svezení na BSA. Tak jak říkáte, že jawa byla po dalších 10 letech zastaralá, tak to platilo o řadě anglických značek po válce a v 50.letech byly zastaralé o 20let-přesto o tom nikdo nemluvíte.
To, že ale vyráběli v postatě stejné motory a převodovky 30 let byl ale dobrý předpoklad pro jejich spolehlivost. Tímpádem samozřejmě musely být vychytané ve srovnání třeba s půllitrem-kolik ten měl času. Přesto kvalita zpracování, spolehlivost a dobrá značka byly málo na to, aby udržely s konkurencí krok. Chyběla tomu právě ta modernost. A nejen v designu, ale i v konstrukci, proto se ztratily i ze závodních tratí dřív než Jawa.    [Honza l]   03.02.2010
Odpověď  Jen názor - mám několik Péráků a taky BMW R25/3 z roku 1954(předválečná technika lehce vylepšená o pérování)
Svezení je prostě o něčem jiným, i když má němec taky jen kluzáky, chová se prostě líp na silnici.

Pokud je BSA stejně špatná jako BMW,tak je srovnání jasný.

Podívejte se někdy na tehdejší ceny českých motorek na západních trzích - v šedesátých letech měly asi podobný postavení jako u nás dneska čínský - prostě levný vozidlo z východu, tak na sezonu a poslat dál.
Možná začátkem padesátých let byly na úrovni,ale za deset let se skoro stejnou technikou? Znovu připomenu čínany se starejma modelama japonskejch motorů a vylepšeným designem.    [Monty]   02.02.2010
Odpověď  Nikdy jsem nevychvaloval péráka a už vůbec ne kývačku. Podívejte se ale na i veteran, od 11.45hod je tam BSA250, rok 1958. Sice dnes ceněný čtyřtakt, ale ve své době naprosto nemoderní motorka, technicky někde před válkou. V podstatě pořád stejná jako před válkou, jen to odpružení jako bunus. Srovnáváme s produktem motocyklové velmoci a v tomto případě Jawa vede.
Vždy a všude se samozřejmě najde někdo, kdo vylepšuje historii. I bez toho je ale na co být hrdí. Já jsem třeba ještě neslyšel žádného Slováka mluvit s despektem o Povážských strojírnách, jak se tady často mluví o Jawě nebo CZ. Tím proboha nenaznačuji, že se nemá mluvit o problémech našich motocyklů (aby mě zas někdo nechytal za slovo). Jen by bylo dobře zachovat úctu k lidem, kteří ty motorky tvořili, protože zanechali práci, která se se světem mohla srovnávat. Jak říka klasik: "kdo z vás na to má?"    [Honza l]   02.02.2010
Odpověď  To je dnes takové módní kliše svádět vinu za vše co se nepovedlo na komunisty.
Teda né že by toho podělali málo ale zkusme být objektivní a pracovat s fakty. Pětistovka byla sice ve své době slušná motorka ale žádná díra do světa. Navíc její cena byla značně vysoká 12.500,- to bylo stejně nebo dokonce víc než kolik u nás stál Norton. A ani Nortony, podle pamětníků, nešly nijak na dračku.
Nálada ve společnosti byla jiná, každý se třásl na auto. V motorce viděli jen nouzové řešení. (Pro zajímavost, Spartak stál cca 25.000,-)
nejsem odborník na Jawu ale řekl bych že pětistovku by přestal vyrábět i Janeček, nakonec proč asi připravoval Minora ?
P.S. - třeba se dočkáme slušné knihy o Jawě. Něco prý chystá J.Čejchan, vydavatel MOTOXPRESSU    [JiriK]   02.02.2010
Odpověď  Vážení, vaše diskuse okolo Jawy 500 OHC není tak úplně od věci. Ono možná nejde ani tak o to, zda ji Jawa dokázala kvalitně vyrábět či ne, ale zda by ji dokázala posunout vývojově dál a tím vydržet s její výrobou další léta. Podívejme na paralelu s Hondou. Pozice britských výrobců byla tak silná, že se japoncům dlouhá léta nedařilo na západě prosadit. Nakonec se to Hondě povedlo s maloobjemovou padesátkou, jejíchž úspěch pomohl financovat vývoj závodních strojů, které zase umožnily prověřit nové technologie potřebné k vývoji nové generace motocyklů. Necítíte, že to vše se nemuselo dít v japonsku, ale u nás? Dle mého názoru byl půllitr obětí komunistického systému spíše než obětí konstrukčních a technologických nedostatků.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  01.02.2010
Zobrazit dokumentOdpověď  Honza I + Miroslav Rek: stoji vam to za to?

rek bych ze se tu nema cenu presvedcovat, kazdej na to ma svuj trochu jinej nazor a jsme snad rozumny lidi, ne?

Jeste na vysvetlenou, nechtel jsem znevazovat uspechy nasi znacky v GP, na nase pomery byly uzasne, ale v celosverovem meritku uz bohuzel drobatko bledly. Proto, kdyz jsem hledal jakekoli zminky o nasich zavodnicich v cizine, tak se i po nasem nejlepsim a nejznamejsim zavodnikovi Stastnem prakticky slehla zem. Jedinou zminku jsem nasel v rocence TT k jubileu zavodu 1967, kde ma tu cest mit krasnou barevnou fotku na obalce a pak na strane 45 v popisu zavodu 250ccm je zminka odkazujici se prave na jeho znamou havarii v treninku(se slovy "popular Franta Stastny). Pro predstavu, napr. nejvetsi uspechy nasich barev na TT znamenala 3. mista Stastneho 1962 a 1963, kdy za vitezem mel ztratu v obou pripadech 7minut a prvni dve mista svadela boj v radech sekund, bylo to hodne o stesti.    [Jindra650] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.02.2010
Odpověď  stále nevím,kdo se skrývá za jménem Honza I.Psát debiloviny pod pseudonymem dokáže je blb.    [Miroslav Rek]   01.02.2010
Odpověď  Tak to vidíš Miroslave Reku. Zase jsi napsal hloupost, protože všichni vědí, že národní podnik JAWA dokázal vyrábět J 500. Nejsem si ale vědom, že bych tě v předchozím napadl (kde se to stalo?). Jen jsem si dovolil nesouhlasit s tvým názorem. A to se tu snad smí ne?    [Honza l]   01.02.2010
Odpověď  kdopak se nám skrývá za jménem Honza I a proč mě tak uboze napadá???To,že národní podnik JAWA nedokázal vyrábět J 500 je snad všeobecně známo.Na rozíl od Honzy I se pod své názory dokáži podepsat.    [Miroslav Rek]   01.02.2010
Odpověď  Tak banální věc, že má každá firma i své stinné stránky ví každý. To, že každý člověk od metaře až po prezidenta dělá chyby ví taky každý. Ale říct o někom, koho osobbně dobře neznám, že má přehnané ambice, to je opravdu odvážné -anebo pomluva.    [Honza l]   01.02.2010
Odpověď  S těmi stávkami jsem to myslel jen tak, aby si lidé uvědomili, že historie Jawy, stejně jako každé továrny, má i stinné stránky.
Stejně jako zakladatel firmy Janeček udělal, pro své přehnané ambice, mnoho chyb a mnohokrát šlápl vedle. Nechci, aby to nějak snižovalo kredit motocyklů Jawa, ale vadí mi ten vždy velice subjektivní pohled každého pisatele, navíc pracujícího vždy jen s nějakými střípky z historie a ne s historií jako celkem. U článku paní Husákové se najednou objeví zajímavost typu "pan Honda řekl panu Husákovi z Jawy že jej nevidí rád", ale to je zase jen takový, sice zajímavý, ale výkřik do tmy. Ono takové téma automatické spojky by si jistě zasloužilo jeden pořádný nestranně uchopený článek.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  31.01.2010
Odpověď  nezapomeňme na to,že mezi závodním speciálem a běžným motocyklem byly rozdíly.A v padesátých letech se země kulturního světa (a jejich továrny)zaměřovali na jiné priority.Třeba na to,že si jejich motocykl či automobil mohl koupit každý.My sice měli úspěchy ve sportu,ale na auto se čekalo v pořadníku leta.A v sedmdesátých letech,kdy kultuní svět nasytil poptávku a pustil se do závodění jsme byli v...ly.    [Josef Nový]   30.01.2010
Odpověď  Je to docela legrační. Miroslav tvrdí, že komunisti nedokázali vyrábět OHC v slušné kvalitě a na námitku Honzy ohledně sportovních úspěchů argumentuje Jindra, že úspěchy v závodech byly dosaženy odstoupením favoritů, kterým to přestalo jet. Zkuste použít hlavu a odpověhět si, jestli to třeba nebyl výsledek právě dobré spolehlivosti Miroslave a Jindro. Já si myslím, že bez ní by to určitě nešlo.
Máš pravdu Jindro, že závodění se čtyřtaktem bylo mrhání peněz a co je třeba dnes účast Tatry v Dakaru -je přece známo že skvělé Loprajzovy výsledky se na odbytu vůbec neprojevily -nepochopitelné že?
Každá země se pane JB snaží hlavně vyvážet, ale i ti Bělorusové si občas nějaký komfort dovozu dopřejí.    [Lada]   30.01.2010
Odpověď  Pane Bartuš, i komunisti uměli počítat do pěti a jednoduše došli k tomu, že na další vývoj není-prostě si stanovili jiné (víme jaké) priority a není třeba za tím vidět nic zvláštního. Proč byl ukončen vývoj čtyřválců? Proč nebyl puštěn do výroby žádný z prototypů CZ v 80. letech? Pořád stejné odpovědi a zcela uvěřitelné. A dovoz Nortonů, Matchlesů, Hilmanů, Simek... můžeme jen spekulovat, určitě to bylo vždy víc důvodů, ale žádný jasný důkaz neexistuje, tak se s tím holt smíříme. Konec konců je nekonečně důležitějších věcí, které by bylo dobré znát.
Jinak mi pánové nemusíte vyvracet ony zmíněné sportovní úspěchy (pro kohokoli z vás to samozřejmě úspěchy být nemusí) já Vás o nich přesvědčovat nebudu. Tato moje poznámka byla pouze reakcí na názor kolegy Reka v příspěvku z 29.1.    [Honza l]   30.01.2010
Odpověď  JB: tak pri cteni Czechoslovak Motor Revue se tehdy siroce odkazovali na sportovni uspechy ale nakolik to melo kyzeny efekt, to nevim. je mi trochu zahadou, proc v tehdejsich financnich pomerech vubec takovou dobu vydrzelo zavodni oddeleni s vyvojem 4T motoru, kdyz uz se seriove od druhe poloviny 50. let zadny nevyrabel(a oficialne byl 2T motor prohlasovan jako lepsi pro nase delniky) a tim padem to bylo v podstate mrhani penez, protoze neslo vyuzit nic z vyvoje. Honda i Yamaha prisli do zavodu jednak kvuli propagaci znacky, ale hlavne kvuli vyvoji novych technologii(Honda az do 80. let zavodil vyhradne s 4T, Yamaha zase vylucne s 2T) a taky toho vyuzili, Honda odjaziva vyrabel uspesne 4T a Yamaha po velmi dlouhou dobu uspesne 2T. Z tohohle pohledu byl konec zavodnich 4T u nas jen otazkou casu a prichod 2T specialu uz byl pozde, prilis nakladny, problematicky a s tragickym koncem ...tot muj nazor

ono to ani s temi zavodnimi uspechy na silnici(o terenu neni rec) taky nebylo tak zarive, viz svedectvi F.Stastneho. vitezstvi a podiova umisteni vetsinou vznikala odstoupenim favorizovanejsich jezdcu kterym to prestalo jet, nebo meli nehodu ci nestartovali v konkretnim zavode a nedostatky stroje kompenzoval famozni jizdou. nicmene v tehdejsich pomerech to byl evidentne skoro zazrak, ze se neco podobnyho podarilo    [Jindra650]   30.01.2010
Odpověď  Moje teorie k ukončení výroby OHC - továrna potřebovala kapacitu továrny v Libni na výrobu motorek pro Švédskou armádu.

A Nortony prý vymněnili za traktory Zetor - ale otázkou zůstává,jestli to zase není propaganda?    [monty]   29.01.2010
Odpověď  Myslím, že nejen mě by zajímalo, proč vlastně sem byly ty Nortony a Matchlesy dovezeny, když stát se vždy pracně snažil o přesný opak o vývoz? A jaká byly objektivní příčiny ukončení výroby Jawy 500 OHC? Ty oficiální důvody mě nezajímají, jde mi o správné zhodnocení historické skutečnosti. Jinak úspěchy na poli závodním jsou jistě důvodem k chlubení, ale to je asi tak vše. Japonci také nejprve zdrtili konkurenci na závodních tratích a až potom této převahy využili v prodeji sériových strojů. K čemu byla sportovní vítězství Jawě?    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  29.01.2010
Odpověď  Historie se nemá přikrášlovat ale nemá ani smysl házet všechno na komanče.
Prostě Jawa 500 bylave své drahá s perpektivou drahého dalšího vývoje, trh malý a chudý (pár let po válce a po měnové reformně)tak bylo mnohem výhodnější vyrábět levné dvoutakty. Motocykl byl tehdy jen pouhý dopravní prostředek pro celoroční provoz ne to, čím je dnes.
Proto bylo rozhodnuto upřednostnit Škodovku.Na obojí nebylo.
Jinak souhlas s Honzou.    [JiriK]   29.01.2010
Odpověď  bohužel ukončení výroby J 500 a dovoz Nortonů je realita,kterou snad nedokáže nikdo zpochybnit.A o pár let angličany zlikvidovala konkurence ze Země vycházejícího slunce.    [Miroslav Rek]   29.01.2010
Odpověď  A je to tady zas. Miroslave Reku, koncem 50.let komunisti přišli na to, že budou vyrábět levné motocykly. Motor 500 OHC, nebo spíše 350 OHV dokázali postupně vyrábět v takové kvalitě, že úspěšně soutěžil i na MS se slavnými značkami. To podle mě není málo- mimochodem kolik z těch slavných andlických značek bylo v 60. letech podobně úspěšných? A že v 50. letech měli Angličani spolehlivější čtyřtakty je jasné. Uvědom si ale, kolika roky vývoje onen motor z Nortona prošel a jak byl primitivní. Byla by ostuda Angličanů, kdyby takovýto motor nebyl spolehlivý.
Jinak Jindro, slabá vytáčka. Pan Marčík taky není pamětník, aby mohl pouze sepsat svoje vědomosti. Dělá to ale jinak než pan Gomola. A poslední věc: když se ve sdělovacích prostředcích objeví demagogie, tak to není nic divného, to snad víš. Na takovýchto stránkách bych ji ale nečekal. A vidíš náš kolega Rek nám tu hned vystřihnul učebnicovou ukázku. A tím končím.    [Honza l]   29.01.2010
Odpověď  na konci padesátých zjistili komunisté,že nedokáží vyrábět JAWU 500 OHC v nějaké ,trochu slušné kvalitě a tak místo 2xOHC začali dovážet historické Nortony ES2 , OHV a s oddělenou převodovkou.Bohužel o mnoho spolehlivější.    [Miroslav Rek]   29.01.2010
Odpověď  Honza I: Reci o nadcasovosti a motocyklove velmoci se stridave sem tam objevuji jak v televizi(treba Zaslapane projekty) tak v tistene podobe-novinach a casopisech a hlavne mezi lidmi(ze sve hlavy to jiste nemaji). Kolikrat jsem slysel o unikatnosti treba peraka, nebo kejvacky, ktery pry byly kopirovany jak na bezicim pasu, kde ta unikatnost je? Hlavne proto mam asi takovou alergii proti podobnym vyrokum. Psat knihu nehodlam, pametnik nejsem, jmenovane motorky nevlastnim, takhle vznikaji Gomolove. Kdyby nekdo shromazdil motorky stejneho rocniku, kubatury treba z roku 1960 a objektivne posoudil jejich vlastnosti a treba dopad nas stroj ne zrovna dobre, tak uz vidim nesouhlasne komentare, jak to nejde srovnavat nebo tak podobne.    [Jindra650]   29.01.2010
Odpověď  Určitě existuje spousta mnohem zajímavějších témat, než právě vliv stávek na vývoj v Jawě a určitě je spousta lidí, kteří by dohromady zaplnili nejednu knihu. Museli by ale chtít, anebo by musel chtít ještě nekdo jiný, než jen p. Marčík -můžete to pánové zkusit. Ono jde o to, že v Čechách taková činnost nebude nikdy byznys -prostě malý trh, a mnoho přinejmenším stejně zajímavých témat už je v propadlišti dějin -najde se ještě někdo, kdo by byl schopen podat svědectví o Orionu, Waltrovi...?
Jinak Jindro, vyvýšlíš si jako jeden z mnoha. Najdi mi, kde jsou nějaká tvrzení o nadčasovosti, unikátnosti a dalších nesmyslech, vůči kterým se tu vymezuješ, kdo je tady drcen kritikou? Ono je to naopak. Občas má někdo potřebu si odplivnout a je pravda, že právě i já na toto reaguji. Nikdy ale ne demagogií.    [Honza l]   29.01.2010
Odpověď  JB: Na polozene otazky lze odpovedet jen "asi ne". Akorat budou vznikat "komercni" clanky a knihy cerpajici z verejne dostupnych technickych dat a "propagandistickych" oficialnich publikaci, smutnym prikladem je tragicka serie pamfletu od Gomoly, nebo dalsich clanku v tistenych mediich. Stale dokola se bude psat o unikatnosti nasi konstrukce, nadcasovosti a uspesnosti, motocyklovy velmoci atd. Sebereflexe mi prijde ze je brana jako projev nedostatku "vlastenectvi" a takovy autor je drcen kritikou, ze to neni pravda :-) Musim rict, ze v tomhle casopisu jsem clanky o Jawe necet, protoze vim, ze je pramala sance, ze se dozvim neco noveho a treba u parodie s Libenakem byly uz v popisech obrazku do oci bijici nesmysly.    [Jindra650]   27.01.2010
Odpověď  Jako v případě předchozích dvou čísel jsem neodolal a časopis opět koupil. Škoda, že se nepodařilo jej vydávat 4x do roka, jak bylo původně prezentováno. Možná by se více věnoval klasickým motocyklům a nemusely vzniknout třeba články typu aktuálního o továrně Jawa. Mám pocit, že dokud nenapíše knihu o Jawách Libor Marčík, tak se budeme setkávat s donekonečna opakovanou lží, která se již dávno stala pravdou. Historie Jawy je velice bohatá, ale rozhodně ne černobílá a velice se v ní odráží dobová situace. Proto ji napsat objektivně, je úkol velice obtížný. Dokáže dnes naříklad někdo objektivně posoudit vliv častých stávek v Jawě na její vývoj?
Dokáže někdo popsat situaci během znárodnění do roku třeba 1950? A dokáže někdo napsat článek o vývoji a zániku Jawy 500 OHC?    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  24.01.2010
 Přidat odpověď   (62) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006